PENGARUH FILEM BERUNSUR GANGSTERISM, GANAS

Semalam Suri ada kongsikan video mengenai budak2 sekolah bergaduh.  Kali ini budak perempuan melayu (alahai melayu!!) bertudung.  Lokasi kejadian atau sekolah mana tak tau la kat mana.  Kesiannya yang jadi mangsa belasahan tu langsung tak melawan, mampu tadah je la.   Yang belasah dan yang tumpang kaki sekali tu memang ganas.   Tak terlintas ke kot kalau terkena kat adik, kakak, ahli keluarga sendiri, apa perasaan diorang ye??  

Yang teruk tu tak malu pula mengaku "gua pailang", "kak yong".   Aduh makin rosak minda anak-anak ni.   Pengaruh siapa?? Tengok lambakan filem-filem unsur gangsterism yang memaparkan aksi-aksi ganas, bergaduh, dengan penggunaan bahasa yang kasar, kesat, sangat mempengaruhi minda dan jadi ikutan anak-anak sekarang.   

Kecoh di FB dengan komen-komen yang rata-ratanya mengutuk, memaki, dan tak kurang juga yang buat screen shot muka2 budak tu.    Anak siapa??  Huh, malunya mak ayah diaorang bila muka anak2 masing-masing terpampang kat media dan jadi viral.   Sampai ada yang dah buat lapuran polis.  Hah! Mana mak ayah nak letak muka??

Kepada pengeluar2 filem tolonglah jangan lagi terbitkan filem2 unsur ganas lagi.  Rosak anak-anak zaman sekarang ni.   Hanya dengan menonton filem2 sebegitu pun boleh mempengaruhi sikap anak2.

Dah keluar pun kat Harian Metro hari ni..

SUMBER - HARIAN METRO
Ibu bapa kena pantau sikap anak2 bila bergaul.  Jangan dah jadi macam ni baru nak menyesal.   Tak payah tuding jari sana sini menyalahkan orang lain.  Cabaran hari ini untuk mendidik dan membesarkan anak2 sangat sukar.   Macam-macam perkara yang boleh berlaku tanpa diduga.   

Suri pun ada anak, kadang-kadang risau kalau diorang ke sekolah.  Selalu pesan dengan anak jaga tingkah laku, jaga maruah, jaga tuturkata jangan sampai ada yang terasa.  Nanti simpan dendam jadi la macam dalam kes kat atas tu.



2 comments

saya pn xtahu mane salahnya. mungkin didikan dari kecik atau mcm mane?

Reply

Mungkin juga... peranan ibu bapa sgt2 penting.. sentiasa perhatikan cara anak2 bercakap, bahasa yg digunakan.. selalu pantau fb anak2..

Reply

Catat Ulasan